Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z mechu a pazdeří

Typický přístup studenta

Pokud chce někdo něco znát, např. zajímá ho elektrotechnika, před lety to znamenalo stavět si různá rádia ap., tak dotyčný neřeší, že se vlastně naučí věci zpaměti. Zpaměti zná určité fyzikální zákony, zpaměti zná i určitá zapojení, např. řazení tranzistorů pro zesílení. Otázka není pedagogický postup, ale jestli to chci znát a nakolik mě to zajímá. I u historie. Někdo se zajímá o historii, čte o nějaké době knížky - a tímto si řadu věcí pamatuje. Třeba i proto, že si některé knížky či kapitoly čte vícekrát, tolik ho to zajímá. Nebo si to chce i vědomě pamatovat. Dále, o co mám zájem, tak si pamatuji výrazně snáz, než věci, které mě nezajímají.

Škola bohužel funguje na principu povinnosti, se zájmem tolik nepočítá. Všichni mají překročit určitou laťku, vynikající výkon se moc necení, ale průměr či laťku mají zdolat všichni. Do určité míry je to oprávněné, u studenta medicíny nestačí mít špičkové znalosti z úzkého oboru, ale znát vše, co se požaduje, třeba jen na ne tak hluboké úrovni.

0/0
27.4.2012 10:40

Světlonoš_v04

Re: Typický přístup studenta

kdyby to bylo jen na bázi dobrovolnosti, tak matematika a fyzika budou zajímat 5 lidí z celé třídy, přestože jsou to svým způsobem nejdůležitější vědy, na kterých je vybudovaná celá naše civilizace. Ono je potřeba to do těch děcek nějak natlačit.

0/0
27.4.2012 10:46

pavel 99

Re: Typický přístup studenta

no já bych rozlišoval. "Natlačit" je třeba "počty" a na těch pak staví matematika. (Pokud početní úkony zvládnuty nejsou (jak tomu bohužel často bývá), není na čem stavět.) Samozřejmě i v matematice je třeba "tlačit" - definice......, ale to je vyšší "level".

0/0
27.4.2012 10:56

Kol Ja

Re: Typický přístup studenta

fuj to je slátanina... od elektrotechniky, přes fyziku až k medicíně..... a pointa???8-oRv;-D

0/0
27.4.2012 10:47

radim36

Re: Typický přístup studenta

Já to vidím tak, že dříve školství prostě stačilo vzít těch pár lidí, co o to mělo zájem  abylo ochotno  učení něco obětovat a z těch vychovat odborníky. Do zbytku se nalilo základní vzdělání, číst, psát počítat a ti se živili potom rukama.

Dneska jde 60 % na vysoké, dalších snad 20 % by měli končit jako absolventi středních škol. Takže dneska školství musí vychovávat ty "odborníky"  i z těch lidí, kteří nechtějí učení obětovt své úsilí a čas a kteří jsou třeba i hloupější.

Za prvé školství se s tím všelijak pere  a za státní peníze . A za druhé opravdu praxe potřebuje z 60 % populace vysokoškoláky a z dalších středoškoláky a téměř žádné manuálně pracující?

Zvláště když ti vysokoškoláci se všichni považují za elitu a přitom leckdy jsou sotva jen průměr.

+1/0
27.4.2012 10:57

Z mechu a pazdeří

Re: Typický přístup studenta

Dřív byly školy výběrové, dnes naopak pořádají nábor, aby získaly studenty. Od toho se odvíjí kvalita. I já si myslím, že není potřeba kvanta polointeligentů, kde není ani talent, ani znalosti a dovednosti a mnohdy ani píle. Kde je jen motiv mít co nevyšší stupeň školy s minimem námahy.

Motivem dnešních studentů není ani tak něco skutečně znát a umět, ale hlavně mít ten papír ze školy. Jsou tvrdě pragmatičtí. Myslet bolí a učit se zpaměti je taky námaha. U vš tu není zájem o matematiku, fyziku ani technické vědy. Na té medicíně je zas moc práce a to bolí. Tak radši nějaké kecací vysoké školy. Filozofování, kvanta religionistů, sociologů, genderových odbornic. Mnohdy tu nejde o solidní vědomosti, ale spíš umět pár pouček dokola omílat k jakémukoli problému. Zčásti tu jde o pseudoobory, zčásti o obory skutečné, nicméně ti studenti nemají skutečné znalosti. Katedra je nevyhodí, studenti je zas živí, takže bludný kruh.

0/0
27.4.2012 11:28

hafusak2

Představte si verneovku Tajuplný ostrov,

kdy trosečníci po přistání marně hledají připojení k internetu, ani mobily tam nemají signál. Vlastní vědomosti nemají, protože biflovat se není potřeba. Zato si každý uvědomuje svou osobnost a své sebevědomí, takže ještě dříve nežli všichni stihnout zemřít hladem, žízní a zimou, tak se mezi sebou pomlátí o to, kdo bude šéf.

Bohužel, ale takhle nějak bych viděl situaci dnes. Rv:-)

+1/0
27.4.2012 10:29

radim36

Re: Představte si verneovku Tajuplný ostrov,

Spíše v dnešní době ještě dřív, než dojde na ty znalosti,  podlehnou stresu z toho, že nejsou připojeni ani mobilem ani internetem na svou rodinu a své známé. Ž prostě jsou sami.  A naskáčou jako lumíci z útesu do moře a utopí se.

Slyšel jsem, že pro dnešní děcka bývá obrovský problém, pokud jim na letním táboře zabaví mobily a ony nemohou aspoň dvakrát denně mluvit s rodiči. Strašné!!!!

0/0
27.4.2012 10:40

okmnbhuij

Biflování...

Biflování je blbost - k maturitě jsem se nabifloval nějakých 30 otázek z literatury - dnes bych nevyložil ani tu, z které jsem maturoval! Dějepis? Velmi vágní pojem o stoletích, konkrétní osoby bych zařadil s přesností tak +-250 let.

Ale to samé platí i v případě jazyků - klasická situace - naučte se na příští hodinu slovíčka .... pokud není slovo zapojené v kontextu (pokud možno stimulující co největší počet smyslů najednou), tak je to dost neefektivní.

0/0
27.4.2012 9:51

Žlababa

Re: Biflování...

To že jste primitiv a nemáte ani základní znalosti z češtiny a dějepisu (alespoň to o sobě tvrdíte) neznamená, že je to blbost. Je celkem logické, že se většina věcí zapomene, ovšem člověk by se měl vzdělávat (čtením, sledováním aktuálního dění apod...) po celý život a některé základní věci (např. z dějepisu) by zkrátka vědět měl.

+1/0
27.4.2012 9:57

okmnbhuij

Re: Biflování...

Jojo... jsem primitiv, protože ty encyklopedie, co mám 2 metry od sebe, nenosím s sebou v hlavě...

Základní znalosti z češtiny??? Tím myslíte například světovou literaturu - opět ano, nenosím v hlavě soupisy děl, protože když přijdu do knihovny, tak tam mají takovou svítící krabičku (počítač), ve které se to dá najít...

0/0
27.4.2012 10:03

Světlonoš_v04

Re: Biflování...

dějepis ještě beru, ale neznám stupidnější a zbytečnější předmět než česká literatura. To bylo opravdu biflování telefonních seznamů autorů a jejích děl. Lumírovci, ruchovci atd atd. Je a bylo to uplně k ničemu. Stačilo by probrat 20 nejvýznamějších českých autorů a ne stovky průměrných pisálků. Kdyby se tento zbytečný předmět vypustil z osnov, tak by se namísto toho mohlo vyučovat něco užitečnějšího - základy finančnictví, základy medicíny, základy práva atd, tj. něco co se v dnešním světě hodí mnohem víc a spousta lidé to neovládá.

0/0
27.4.2012 10:06

okmnbhuij

Re: Biflování...

Především základy práva by byly vhodné - klidně během jednoho roku projít nějaký 10 běžně používaných právních dokumentů, aby studenti získaly alespoň základní přehled o tom, co podepisují a především, co nepodepisovat.

Takže např. nájemní, kupní smlouva, směnky (to je ta kategorie nepodepisovat :) ), pracovní smlouva atd. Myslím, že by z toho byl pěkný a důležitý předmět alespoň na půl roku.

0/0
27.4.2012 10:13

okmnbhuij

Re: Biflování...

ups, získali ;-D;-D

0/0
27.4.2012 10:14

pavel 99

Re: Biflování...

píšete "studenti" a zřejmě myslíte na studentky.;-)

0/0
27.4.2012 10:57

radim36

Re: Biflování...

Prostě nemáte IQ tak vysoké, abyste si ty otázky natrvalo zapamatoval. Máte kapacitu jen na to, abyste si zapamatoval z těch otázek jenom to, co je potřeba vědět a po příslušné zkoušce už to musíte zapomenout, protože se musíte naučit zase jiné věci.

Když máte dostatečně vysoké IQ, v průměru, protože IQ je více druhů, tak si společně s těmi věcmi, které potřebujete vědět, zapamatujete ještě spoustu dalších průvodních věcí. A podle těch průvodních znalostí, třeba který den to bylo, v jaké učebně to bylo, na jaké židli jste seděli, ale i podle třeba historických souvislostí, souvislostí s jinými historickými osobnostmi, módou, hudbou, malířstvím a já nevím čím ještě, tyto své znalosti podvědomě nebo nevědomě refrešujete neboli o nich dále přemýšlíte. A tudíž si je zapamatujete na podstatně delší dobu nebo až natrvalo.

Třeba potom za 20 let v práci si na nějakou historickou souvislost vzpomenete a to vám pomůže vyřešit nějaký obtížný pracovní  problém.....

+1/0
27.4.2012 10:14

okmnbhuij

Re: Biflování...

jj, budu trpělivě čekat, až za 20 let mi ta historická souvislost pomůže... doufám, že se dočkám.

Jenom drobná poznámka - velký harddisk "připojený k 8086" není opravdu použitelná sestava a z mé zkušenosti je tohle poměrně dobré přirovnání ke studentům, kteří "vynikali" např. právě v literatuře (resp. spíš dějinách literatury) .

Zabývat se kdejakým ozřalou s depresemi, který počmáral kus papíru pár verši, nevidím jako moc přínosné.

0/0
27.4.2012 11:24

Z mechu a pazdeří

Re: Biflování...

Biflování, to je slovo převzaté z němčiny, ale v češtině má význam posunutý negativním směrem. Paměťové učení, paměťový drill a čiště mechanické učení. Lze se učit, abych si zapamatoval a přitom to nedělat čistě mechanicky. Např. u cizí řeči, než jen mechanicky se učit slovíčka ze slovníčku, tak si radši předčíst ten text (článek z učebnice), kde při četbě mi kontext pomůže, že se mi význam slova snadněji vybaví. Pak k tomu přidal i samostatné opakování ze sešitku - tzv. biflování. Ale pamětové učení není jen o navrčení se zpaměti, je o to o opakování - vícekrát, s prodlužujícími se intervaly. To už je i o určité schopnosti si věci rozvrhnout a zorganizovat. Vypozorovat, jak se nejefektivněji učit.

Věci naučené jakýmkoli způsobem se časem zapomenou. Nabiflované i věci v matematice, které si dotyčný odvodil, dokázal, spočítal ap. Co člověk neužívá, časem zapomíná. Školní vysvědčení není o tom, co člověk bude znát v každý okamžik svého života. Stejně tak např. zkouška např. státnice z

0/0
27.4.2012 10:28

Z mechu a pazdeří

Re: Biflování...

cizího jazyka. Zkouška pouze dokládá, že dotyčný prokázal znalost předmětu v určité době před komisí, nebo absolvoval školu v určitém roce. Lékař s praxí by sice znal řadu věcí u zkoušek, co dělají medikové, myslím ale, že většinu z nich by bez přípravy neudělal. Přesto ty zkoušky mají význam.

Věci si tzv. najít a vědět kde je najít, to umožní právě ta absolvovaná zkouška. Nějakou dobu si to dotyčný pamatuje celé, pak jen zčásti - ale ví, odkud to je. Při nahlédnutí do učebnice či skript si opět věci rychle vybaví. A vybaví si je i v rámci jiného předmětu, kde se ale část opakuje nebo na učivo nějak navazuje. Tj. izolované biflování k ničemu, ale stejná věc 5x - pokaždé v jiné souvislosti, to vede k daleko pevnějším znalostem.

Zk. u maturity s literatury by měla spíš znamenat, že dotyčný přečetl určité penzum. Pak znal obsahy knížek, ty časem zapomene. Zůstane v něm ale možná něco jiného, obohacený slovník a stylistické schopnosti.

0/0
27.4.2012 10:34

Vinia

Re: Biflování...

Škola má dát obecný přehled, aby člověk věděl, ve kterém oboru má vyhledat případně potřebné informace. Navíc něco vědět se celkem hodí i při konverzaci s ostatními lidmi. S tím, kdo něco takového postrádá, se pak dá bavit jedině tak o tom, jakou měl poslední stolici.

0/0
27.4.2012 14:38

radim36

Problém je čistě jen v tom

že dneska se chce vyšší vzdělání po mnohem vyšším procentu mladé generace.

Dříve šlo 5 - 10 % nejlepších na vysoké školy, dalších 20 - 30 na střední školy a zbytek si vystačilo se základním vzděláním. Nebyl tedy problém nadstavit intenzitu učiva na vysoké na IQ studentů takových 130 - 135 s tím, že studenti s IQ 115 - 120 už budou mít problémy se na vysoké udržet. Tím byla automaticky zajištěna vysoká kvalita všech vysokoškoláků prakticky bez výjimky a tudíž následně všem držitelům diplomu dobrou a vysoce hodnocenou práci.

Nebyl problém pro střední školy zajistit studenty s IQ 105 - 115 a tím nebyl problém na středních školách vychovat kvalitní 17 leté absolventy, projektanty, konstruktéry, ekonomy, úředníky ale třeba i soustružníky a další řemeslníky.

Zbývajícím cca 60 % populace stačilo jen umět číst, psát a počítat, ale vešli se do nich i chytřejší s IQ kolem stovky nebo i podstatně chytřejší s vyšším IQ s nějakými problémy s učením. Nebyl tedy problém, když je to pak v práci zač

0/0
27.4.2012 8:33

radim36

Re: Problém je čistě jen v tom

když je to v práci začalo bavit, se odspodu vypracovat v kvalitního odborníka.

Dneska jde až 60 % populace na vysoké, tudíž se musí intenzita učení na vysoké nadstavit velice mírně , aby všichni prošli. A stejně naše školství "vyškrabává" poslední zbytky těch chytřejších s třeba i závažnými poruchami učení, jen aby studenti měli v průměru co nejvyšší úroveň a tudíž intenzita a úroveň učení nemusela jít tolik dolů.

Na absolventy středních škol tak zbývají jen ti poměrně hloupí, ze kterých kvalitní odborníky udělat nejde. I kdyby učitelé na středních školách lezli po stropu.  A lidi, kteří skončí jen se základním vzděláním, to je dnes už úplný nevzdělatelný podprůměr.

A další problém je ten, že v praxi je požadovaná struktura vzdělání jiná než chrlí naše školství. Vysokoškoláků je nadbytek a proto se jim zaplácává kdejaké trochu lepší pracovní původně středoškolské místo.

0/0
27.4.2012 8:47

radim36

Re: Problém je čistě jen v tom

Středoškoláci absolventi jsou biti, protože jejich dnešní průměrné IQ je znatelně nižší než na které jsou zaměstnavatelé zvyklí z dřívějška.

Pracovních míst pro lidi se základním vzděláním je dost, jenže na spousty z nich zaměstnavatelé požadují znatelně vyšší IQ než  je dnešní průměrné IQ lidí pouze se základním vzděláním. Proto na spoustě těchto míst zaměstnavatelé nabírají cizince, zatímco místní se k práci nedostanou.

0/0
27.4.2012 8:53

MeddlinG

Re: Problém je čistě jen v tom

Dobré ráno. Souhlasím s Vámi v jednom - že současné vysoké školy jsou přeplněné. Ale Váš rozbor, kdy by se možnost jít studovat měla přidělovat podle IQ, je úplně zcestný. Zaprvé (a jen tak na okraj), kdyby všichni vysokoškoláci měli mít IQ větší než 130, opravdu mnoho by jich nezbylo. Zadruhé, IQ nevypovídá naprosto o ničem, to mi můžete věřit. Znám lidi, kteří mají IQ přes 140, integrály počítají téměř zpaměti, ale neumí si - obrazně řečeno - zavázat ani tkaničky u bot, nebo nedokáží najít odvahu požádat prodavačku o 10 dkg šunky. Ona zpravidla velmi vysoká inteligence je vždy vyvážena jinou duševní vadou. Já bych zcela jistě zpřísnil kritéria na střední školy (když jsem si prohlížel zadání státní maturity z matematiky, měl jsem pocit, že moje přijímačky na SŠ byly obtížnější) i na VŠ (kromě klíčových testů na ověření znalosti základních předmětů bych prováděl ještě psychodiagnózu - motivaci, schopnost učit se, apod.), ale IQ bych do toho netahal.

0/0
27.4.2012 9:07

radim36

Re: Problém je čistě jen v tom

není pravda. To, že vysoká inteligence je korigována nějakou poruchou se dá označit za mýtus a spíš za kompenzaci neúspěchu těch horších a méně úspěšných.

Takové případy se určitě najdou, ale v průměru je inteligence v přímé korelaci s učebními schopnostmi. Každých 20 procentních bodů IQ navíc znamená v průměru zhruba 2 - 4 x rychlejší schopnost učení. Zatímco rychlost zapomínání bývá zhruba kostantní. Člověk s IQ o 20 % bodů vyšší tak danou školu využije 2 - 4 x efektivněji. Díky většímu množství znalostí , které udrží v hlavě, má pak úměrně tomu v průměru i větší rozhled, flexibilitu, přizpůsobivost i třeba výkonnost, kreativnost....Přesně to, co potřebují zaměstnavatelé...

Jasně, že správným učením se tyto schopnosti zlepšují a rozvíjejí, ale kde nic není, nic se nemůže zlepšit.

0/0
27.4.2012 9:45

mamina2

Re: Problém je čistě jen v tom

Přesně, baví mě omílané "pravdy" o tom, že velmi chytří lidé bávají často nepoužitelní a že naopak lidi s poruchami učení nebo chování bývají nadprůměrně chytří. Jistě obojí existuje a není to zrovna zvláštnost, na druhou stranu je spousta lidí velice chytrých, kteří mají i velmi dobře vyvinuté všechny sociální dovednosti a třeba ještě talenty na kdeco. A spousta lidí s poruchami učení, kteří jsou i hloupí, ale to se dneska nesmí říkat, natož po nich chtít, aby se třeba speciálními metodami něco naučili.

0/0
27.4.2012 10:41

MeddlinG

Re: Problém je čistě jen v tom

"Díky většímu množství znalostí , které udrží v hlavě, má pak úměrně tomu v průměru i větší rozhled, flexibilitu, přizpůsobivost i třeba výkonnost, kreativnost....Přesně to, co potřebují zaměstnavatelé..."

To mi z Vašeho výkladu stačilo. Zajímalo by mě jen, odkud máte tyhle informace. Hezký večer.

0/0
27.4.2012 20:31

gerrry

Skvělý článek

Děkuji autorovi, že napsal i mé myšlenky, které mě napadaly při čtení sobotní MF Dnes.R^ 

Mimochodem autor je studentem Gymnázia, která nám soudruzi z ČSSD ruší v ráci boje proti "elitářství". Já osboně si přeji aby naše země [>-] měla opravdovou elitu. Tj.lidi se všeobecným rozhledem, kteří budou současně odbornými specialisty.

0/0
27.4.2012 8:22

pingu1

.. i biflovani je trening..

;-)

0/0
27.4.2012 8:00

felia

Re: .. i biflovani je trening..

Máte pravdu, důležitý trénink mozku. Ti, které živí jejich hlava, by na to neměli zapomenout.

0/0
27.4.2012 8:19

felia

Biflování rozhodně ano

To jenom v hlavách některých rozumbradů vznikla myšlenka, že by se nemělo memorovat, či biflovat. Intenzívní biflování rozvíjí paměťové schopnosti, přispívá k udržování duševních schopností i v pozdním věku. Vysokou míru biflování vidíme v asijských školách, které produkují studenty, které ty naše sklerotiky předčí v jakémkoli směru.

0/0
27.4.2012 7:57

pingu1

Re: Biflování rozhodně ano

..  a kreativni myslenky musej krast v Evrope...;-D

0/0
27.4.2012 8:02

felia

Re: Biflování rozhodně ano

Měl jsem na mysli hlavně školy v Japonsku a v Korei. Pokud kradou myšlenky, rozhodně nikoli našim studentům. U nich není co krást.

0/0
27.4.2012 8:16

falknovsky

Pochopení jevů a událostí v souvislostech

Již to bude deset let, kdy jsem měl  gymnazistku(dceru své druhé ženy) zkoušet z dějepisu.  Nu, položil jsem jí  otázku, zda Napoleon mohl při  svém ruském tažení  dopravovat svá vojska a zásoby po železnici. Gymnazistka na mne vytřeštila oči a pravila, že takto se TO neučí. Na můj údiv reagovala sdělením, že  "se  učí na testy.

Ono to je mnohdy pro  vyučujícího jednodušší, zadat test, nejlépe  na počítačích....

+1/0
27.4.2012 7:42

duff_

Re: Pochopení jevů a událostí v souvislostech

Student se učí podle výkladu a požadavků učitele. Při zkoušení není čas objevovat nové skutečnosti.

0/0
27.4.2012 10:03

mamina2

Re: Pochopení jevů a událostí v souvislostech

Při zkoušení není čas objevovat nové skutečnosti, ale při učení by se mělo přemýšlet. A pokud slečna zareagovala takhle, tak jeporstě blbá a na gymnáziu by správně neměla co dělat.

0/0
27.4.2012 10:44

pavel 99

Re: Pochopení jevů a událostí v souvislostech

spojit dvě známé skutečnosti by však čas být měl i při zkoušení.:-/

0/0
27.4.2012 10:53

duff_

Re: Pochopení jevů a událostí v souvislostech

To musí být aspoň trochu v hlavě nalajnované, jinak si člověk nevzpomene. Moc dobře si pamatuji, kolik jsem se toho musel učit na střední. Další problém je, že některé věci vám nic neříkají, takže ochota vstřebávat infirmace je nižší. Vzorce organické chemie byly fakt super.

0/0
27.4.2012 11:10

motýl kamikaze

názor,

kámo, tady nejsi ve škole. :-)

0/0
27.4.2012 2:22

pingu1

Re: názor,

..nekde zacit musi...:-P

0/0
27.4.2012 7:52

Gwendolyn :)

Ono i to biflovani je uzitecne

Zaklady se clovek musi naucit, jinak nezvlada zbytek. Umeni se naucit ucit je take dnes nejak ztraceno. Zacina se hodne amerikanizovat, delaji se testy s multivyberem (jednodussi na opravu, da se pri nich projit i bez znalosti) misto skutecnych znalosti. Deticky uz neumeji recitovat basnicky, neuci se tolik, a rusit vetny rozbor? Aby se narod jeste vic otupil. Vyborne.

+1/0
26.4.2012 23:52

felia

Re: Ono i to biflovani je uzitecne

Biflování je nesmírně prospěšné. Hlavně biflování udržuje náš mozek v neustálé pružnosti a přispívá naší vzdělatelnosti v jakémkoli oboru.

+1/0
27.4.2012 8:00

kritik kritiku

Zrusit vetny rozbor je pochopitelne blbost

Netusim, kolik je nekterym mistnim diskuterum let, ale kazdy, kdo uz je nejaky ten patek dospely vi, ze si nepamatuje vyjmenovana slova, ale pamatuje si, jak se

ktera slova pisi. Pochopitelne proto, ze uz toho ma pomerne dost nacteno.

Tezko ale bude mit tolik nacteno zak seste tridy. Pokud navic bude doma sedet

cele hodiny na zadnici, tak si zase za chvili jini budou stezovat, ze

ma kazdym rokem o 10 kg nadvahy vice. Holt nekomu jde lepe rozbor, jinemu slohova cviceni, jiny rad pocita priklady a premysli nad slovnimi ulohami, no a jiny radeji dela chemicke pokusy. Kazdy jsme, diky bohu, jini, a tak mame svet ruznorodejsi. Rusit kvuli tomu ale vetny rozbor, je totalni zhovadilost. :-)

+2/0
26.4.2012 22:51

Vinia

Souhlasím s blogem i diskusí,

ale jakožto člověk, živící se vzděláváním adolescentů musím ještě dodat, že většina studentů jeví minimální snahu si cokoliv zapamovat i pouhým zopakováním natož pak biflováním. Veškerá zodpovědnost za získání vědomostí je dnes kladena na učitele, od kterým se očekává, že látku podají maximálně zábavně a to tak, aby ulpěla v mozku naprosto samovolně (jako třeba oblíbený videoklip, pornoscéna ....) Těmito bludy zásobují rodiče i studenty různé "převratné" teorie a metodologie, placené z EU a sloužící hlavně jako penězovod pro rádoby vzdělávací agentury. Pedagog, který vyžaduje snahu žáků je považován minimálně za trapného, nebo snad dokonce nekompetentního. Nelze se potom divit, že školství (vlivem okolností) produkuje zakrnělé jedince. Co čekat od systému, kde student se stal klientem (rozuměj vzácným a obletovaným).

+6/0
26.4.2012 21:26

837

Re: Souhlasím s blogem i diskusí,

To je velmi přesné.

Ono je takové jedno staré přísloví "Bez práce nejsou koláče", tady holt se nám někteří "vzdělanci" snaží namluvit že práce je zbytečná že ty koláče bez té práce budou, konkrétně ve škole že to těm žákům nasypou do hlaviček během zábavy a hraní.

Ještě by bylo potřeba potom pro tyhle absolventy vytvořit pracovní místa "práce hrou":-)

+1/0
26.4.2012 21:33

josefbad

Re: Souhlasím s blogem i diskusí,

rada ucitelu si stezuje. I zde. A pritom jedine ucitele jsou Ti, kteri to mohou flakacum dat sezrat. Ale stejne vzdycky ustoupi.

0/0
26.4.2012 23:06

Vinia

Re: Souhlasím s blogem i diskusí,

Řada učitelů Vám bude vděčna za radu jak jim to dám sežrat v prostředí, kde špatné známky, poznámky i důtky jsou k smíchu, rodiče často nespolupracují, nebo ještě hůře, stěžují si na učitele u ředitele (který jim dá, jakožto klientům vždy za pravdu) a za lepší známky u maturity lobbuje i předseda maturitní komise. Myslím to vážně, poraďte, prosím.

P.S. naši studenti stojí na špičce evropského žebříčku v užívání marihuany, což za prvé snižuje schopnost učit se a u některých to může vyvolávat agresivitu (potenciálně nejen ústní)

+1/0
26.4.2012 23:44

radim36

Re: Souhlasím s blogem i diskusí,

Ale to je prostě jen tím, že dříve školství stačilo vychovávat vzdělané lidi jen z menší části populace. Takže kdo se učit chtěl a byl jen trošku chytrý, ten se stal vzdělaný. Ostatní klidně mohli skončit mezi nevzdělanými se základním vzděláním.  A nic se nestalo, taky našli uplatnění , pokud byli pracanti.

Dnešní školství musí vychovávat rádoby vzdělané lidi z téměř celé populace. i z těch, co učení nechtějí obětovat žádné úsilí.  A taky z těch, co jsou  hloupější.  Proto je dnešní školství nesrovnatelně náročnější.

A možní je to blbost, protože ti rádoby vzdělanější, kteří jsou zároveň hloupější, mívají problémy najít uplatnění. Ale stejně tak i ti se základním vzděláním....

0/0
27.4.2012 10:34

Tipeq

Vyhledat - pochopit - zapamatovat

Napsal jste velmi dobrou úvahu a já s vámi souhlasím. I v praktickém životě musí běžný člověk zjednodušeně řečeno používat model učení "vyhledat-pochopit-zapamatovat". Jakmile některá z těchto složek nefunguje, je jedinec nepoužitelný.

+1/0
26.4.2012 20:32

Jayson

Moudré!!!

Moudřejší názor než to, co bylo prezentováno v sobotní MF Dnes. I mladý člověk ví, že třeba větný rozbor je potřebný a užitečný!!! Bravo! A taky ví, že jisté znalosti jsou potřebné!!!R^

+2/0
26.4.2012 20:13



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.