Jsou to volby, které jsou lidem vzdálené, ale podle klipů, které jsem mohl vidět, jsou vzdálené i samotným stranám. Nikdo z nich v klipu neříká, proč je Evropský parlament důležitý, co se tam odehrává a jak to ovlivňuje Českou republiku. Nastává otázka – Ví to vůbec?
Začněme postupně od současných stran v našem parlamentu.
ČSSD: Jeden z mála těch lepších klipů, ale nedotažených. Má téma, ale v klipu se nic neděje, žádná dynamika, žádná animace. Téma plýtvání peněz ale člověkovi nic neřekne, protože to bere jako fakt. Podobně je na tom i způsob řešení – tj. musí se přestat.
ANO 2011: Asi nejlepší volební spot. Ústřední téma mladých a vzdělanosti, které se prolíná celým klipem, dobrá animace. Ale, proč v klipu není Telička, když je lídrem?
KSČM: tradiční - Chceme Evropu pro lidi (paralela ke sloganu S lidmi pro lidi), ale žádná hudba, žádná akce, jen fotky. Nic to neřekne.
TOP 09: Tak to je něco strašného. Nejdřív všichni kašlou, člověk nezná důvod. Nakonec se tam objeví Karel Schwarzenberg (proč, když je vede Niedermayer?). Sází s největší pravděpodobností na ověřenou kvalitu Karla, který nám říká, ať jdeme volit, už ale neříká, proč zrovna je.
ODS: Achjo. Hůř to snad nešlo. Kde je téma? „ODS volím už 23 let a budu ji volit zase, i když to nebylo v poslední době lehké.“ Přeloženo do češtiny – co bylo, bylo, odpusťte nám a pojďme spolu opět do toho.
Úsvit: Kopírování reklamy na Airbank komentovat ani nebudu.
KDU-ČSL: Klasické téma rodinné politiky typické pro lidovce, proč ne. Klip se opět řadí k těm lepším. Je tam téma, je tam lídr.
Svobodní: Pravděpodobně nejlepší euroskeptický klip – jednoznačně oproti ODS, která se také o něco podobného snažila.
Strana zelených: Žádné téma, jen ideologická rovina, nejsme napravo, ani nalevo, chceme jít vpřed. Co ale v té Evropě teda chcete prosazovat?
Piráti: Jedna věta opakovaná několika osobami. A co? Zase bez tématu.
LES: Jsme pro Evropu – dobrá, ale co tam?
Věci veřejné: Pokus o zmrtvýchvstání, který je už teď odsouzen k neúspěchu.
Antibursík – stop ekoteru: Vyhnaná antizelená kampaň do extrému. Opět žádné téma.
NE Bruselu – národní demokracie: Proč kandiduje, když Evropa je zlo? Ví vůbec, jak EU funguje a jak funguje vystoupení z EU? Kdo nemá rád EU, tak podle mě stejně bude volit Svobodné, nikoli toto podivné seskupení.
Republika: Klip jak ze začátku 90. let.
Hnutí sociálně slabých: U mě vítězí jako to nejhorší z nejhoršího. Závody v rychločtení a cedule, které nejdou přečíst – prostě paráda.
Tak bych mohl pokračovat dál. Strany volby nijak zvlášť neřeší. Naprostá většina nemá žádné téma. Hlavní osa mezi nimi je pro a proti evropské integraci ruku v ruce pro a proti euro.
Jestli jsou podobné klipy i v zahraničí, není se čemu divit, že jsou volby do Evropského parlamentu označovány za druhořadé, že je o ně čím dál menší zájem v kontrastu s tím, jak rostou pravomoci europarlamentu.