Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Biflování ne, učení ano

26. 04. 2012 13:53:00
Ve víkendovém vydání MF DNES vyšel na titulní stránce článek s nadpisem „Stop tupému biflování“. S tím, co v něm zaznělo od některých rádoby odborníků, si dovolím nesouhlasit.

Na začátek by to možná chtělo definici slova „biflování“. Biflování není klasické učení se vědomostí, ale mechanické učení se věcí a pojmů nazpaměť. V případě biflování člověk učení nerozumí (=mechanické učení), ve druhém případě, kdy se učí, dané pojmy chápe, dokáže je vysvětlit, říci vlastními slovy, utvořit si na dané učivo názor.

„V době internetu nepotřebujeme snadno manipulovatelné stádo chodících encyklopedií, nýbrž jedince se zdravým kritickým úsudkem a vlastním názorem,“ (zdroj: MF DNES).

Člověk si ale kritický úsudek a vlastní názor může utvořit, až má o daném problému informace. Ty musí získat učením. Přece to nebude tak, že přijde učitel do první třídy a položí otázku: „Jaké máte názory na stoletou válku?“ Nikdo z dětí samozřejmě neodpoví, protože něco jako „stoletá válka“ slyšely poprvé v životě. Z toho plyne, že jedinec musí získat nejdříve vědomosti a poté můžou teprve vznikat názory. Nikdy to bez té první části nepůjde.

Jestli se žák poté učí nebo „bifluje“, je už jeho věc. Učitel by měl u něj rozvíjet právě učení a tomu by měly odpovídat i testy. Pokud chce být učitel dobrým, musí vytvářet vlastní testy, kde položí otázky, u kterých bude muset žák přemýšlet a naučené vědomosti dávat do souvislostí, spojovat je.

Avšak v dnešní době jsme zaplaveni samými testy, které jen vyžadují vědomosti bez jakéhokoliv dalšího využívání. Zakroužkujeme a, b, nebo c a dál se nás nikdo na to ptát nebude.

Rozvíjejme logické myšlení. Věda logika je jednou, která se ve škole učí v rámci základních společenských věd. Když se žák naučí vše o logice, může jen „blbě“ dělat tabulku z jedniček a nul a zjišťovat, zda mu vyšla, nebo nevyšla tautologie. Samozřejmě by se to mělo naznačit, že to podle tabulky jde vyřešit, ale poté by měli samotní studenti přemýšlet a přijít na to lidským logickým uvažováním.

Pokud se žák naučí určitou věc a nechápe ji, ale prochází mu to, pak je chyba na straně učitele. Ten by měl po žákovi chtít, aby řekl svou vlastní myšlenku.

A abych nezapomněl na rušení větného rozboru. K tomu mám jen jednu větu: „Jsme Češi, tak bychom měli umět česky.“ Nejen mluvit, číst, ale i psát. Díky větnému rozboru se člověk naučí správně vkládat čárky do souvětí. Nikdy office nebude tak skvělý, aby vám doplnil čárky do rozsáhlého souvětí. Už teď je doplňuje, ale jen některé, a navíc špatně.

Autor: Marek Osouch | čtvrtek 26.4.2012 13:53 | karma článku: 38.97 | přečteno: 4691x

Další články blogera

Marek Osouch

Hra na kočku a myš: Tuhý honí Šlachtu

Rezignace, zděšení a ostré výměny názorů provázejí plánovanou reorganizaci policie a sloučení dvou celostátních útvarů ÚOOZ – Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu – a ÚOKFK neboli zkráceně protikorupční policie.

10.6.2016 v 16:20 | Karma článku: 19.47 | Přečteno: 601 | Diskuse

Marek Osouch

Zrušením Schengenu zrušíme základ Evropské unie

„Obnovme kontroly na hranicích!“ hlásají už nejen lidé v Česku, ale také největší evropské zemi Německu. Tam už o tom mluví dokonce politici.

12.8.2015 v 16:03 | Karma článku: 9.69 | Přečteno: 544 | Diskuse

Marek Osouch

ČNB jako neomezené teritorium prezidenta

Mezi změny ústavy, které mají omezit prezidentovy pravomoci, zařadila Sobotkova vláda také jmenování členů Bankovní rady. Nově u něj má být zavedena kontrasignace. Zeman s tím ale nesouhlasí, přestože ještě před patnácti lety stál na druhé straně barikády a snažil se o něco podobného.

8.2.2015 v 15:48 | Karma článku: 8.90 | Přečteno: 491 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jiří Turner

Byl rozsudek v kauze „hidžáb“ vynesen na základě společenské poptávky?

Myslím, že byl. Tedy ne verdikt jako takový, ten asi správně a pochopitelně potvrdil rozhodnutí soudu obvodního, ale odůvodnění soudce mělo pachuť čehosi, co by vůbec v soudní síni zaznít nemělo.

22.9.2017 v 0:19 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 90 | Diskuse

Karel Babica

Nejasná zpráva o konci Evropy aneb mých pár slov k rozhovoru francouzského pana profesora

Jsem si vědom jisté monotématičnosti svých blogů, jenže milý Říme, on Hannibal tentokrát už překonal tvé hradby. Proto mne tvá setrvalá pasivita přímo děsí.

21.9.2017 v 21:35 | Karma článku: 23.76 | Přečteno: 420 | Diskuse

Jaroslav Andrýsek

Nechte nám "Tuzemák", i kdyby byl karcinogenní!

Evropská komise nás zachraňuje. Když nepomohl zákaz používání názvu Rum, je třeba zakázat i tekutinu s názvem Tuzemák. Mohl by být karcinogenní. Chtějí nás zdravé a střízlivé. Presumpce neviny pro náš nebohý "rumíček" se nekoná.

21.9.2017 v 21:27 | Karma článku: 16.29 | Přečteno: 225 | Diskuse

Pavel Herman

Co nás (ne)učí o zemědělství na školách aneb moderní pěstování rýže ve Vietnamu

Nedávno jsem si přečetl článek ze stránek inkluzivní škola, kde se psalo ohledně zemědělství ve Vietnamu. Přesně tohle vystihuje slavný citát od G. B. Shawa: "Kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí, ten to učí."

21.9.2017 v 21:15 | Karma článku: 9.42 | Přečteno: 183 | Diskuse

Karel Trčálek

Má Protiproud pravdu, bude pozítří konec světa?

Kontrarevoluční magazín Petra Hájka predikuje na víkend (má pršet) konec světa. Já říkám: „Díky bohu, však už je na čase!“

21.9.2017 v 18:39 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 382 | Diskuse
Počet článků 57 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1650
Jsem studentem žurnalistiky na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.